Ontregelen is vooral een kwestie van doen.
Daarom vind je hier verschillende voorbeelden uit de praktijk.
Wil je meer voorbeelden uit de zorg, bekijk dan de eindrapportage van de Ontregelbus.
Van dure declaraties naar eenvoudige validatie
Bij een grote onderwijsinstelling bleek 56% van de declaraties onder de 500€ te vallen en toch keken er vaak vier verschillende mensen naar voor checks en goedkeuring. Hele dure declaraties dus. De invoering van een simpelere procedure (slechts 1 check) voor alle bedragen onder de 500€ scheelt 22.000 handelingen per jaar en levert veel tijdwinst op voor aanvragers en beoordelaars.
Halvering doorlooptijd aanvraag studentenkaart
Bij een grote onderwijsinstelling moeten studenten en medewerker een kaart aanvragen voor toegang tot bepaalde ruimtes en het maken van printjes en dergelijke. Maar het kon wel 6 tot 8 weken duren voordat men die kaart daadwerkelijk in handen had. Door met alle betrokken afdelingen naar het proces te kijken kon het veel efficiënter worden ingericht. De doorlooptijd is ingekort naar 6 tot 9 werkdagen en de aanvraagmogelijkheid is vervroegd, waardoor studenten en staf veel sneller plezier hebben van hun kaart.